Już w 1936 roku istniały dwa odcinki drogi, oznaczone jako autostrada, które zostały oddane w użytkowanie kierowców Krzywa – Legnica, Legnica – Wrocław oraz odcinek Gliwice – Bytom, łącznie 103,3 km. Do rozbudowy autostrady początkowo wykorzystywano bezrobotnych obywateli III Rzeszy, a po wybuchu II wojny światowej, robotników i więźniów. W tym celu stworzono aż 16 specjalnych obozów pracy przymusowej, m.in. w Osieku Grodkowskim, Jaśkowicach, Prądach i Rzędziwojowicach w Świętoszowie, które zlokalizowane były nieopodal nowych odcinków drogi.
Autostrada, której budowę zaczęto jeszcze przed wojną przetrwała w prawie niezmienionym kształcie do lat 90` XX wieku. Z uwagi na to, że wykonano ją z betonowych płyt odlewanych z czasem mocno się zużyła. Kierowcy, na krótkich odcinkach, mogą odczuć to do dziś, szczególnie w pobliżu styku płyt. Jeszcze do niedawna A4 nazywano "najdłuższymi schodami nowoczesnej Europy” przez charakterystyczne dźwięki, które wydawał samochód w trakcie jazdy.
Od kilku lat, głównie dzięki środkom pozyskiwanym z Unii Europejskiej, autostrada jest stale modernizowana.
Niedawno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła dwa przetargi, dotyczące opracowania dokumentacji dla budowy lub rozbudowy autostrady A4 od Krzyżowej do Wrocławia oraz budowy drogi ekspresowej S5 od Sobótki do Bolkowa. Odcinek autostrady A4 od węzła Krzyżowa do węzła Legnica Południe ma mieć długość ok. 36 km, a od węzła Legnica Południe do węzła Wrocław Wschód/Stary Śleszów ok. 80 km. Planowana jest też rozbudowa drogi ekspresowej S5 Bolków–Sobótka o długości ok. 50 km.
Dotarliśmy do archiwalnych zdjęć. Zobacz jak powstawała autostrada!
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?